Bergianska trädgården

Besökte Bergianska trädgården tillsammans med en kompis för första ggn någon vecka sen, så här kmr lite bilder :D
 
När vi började närma oss trädgården såg vi jättemånga ankor :D
Min favoritväxt av alla växter jag såg på Bergianska måste vara jättenäckrosorna i den mindre växthuset. Har velat se jättenäckrosorna under flera år och äntligen fick jag chansen :D älskade jättenäckrosornas blad, dem ser ut som enorma fat!
En vacker näckros som sticker upp från vattnet!
Vatten som pärlar sig på näckrosbladen och glittrar. Inne i det mindre växthuset hade dem vattendusch som sprutade vatten med jämna mellanrum. 
Tropiska grönsaker som hänger från en träd...
Vackra blommor från utomhusträdgården :D
älskade dem här prickiga orangea blommor! *o*
 
 
Efter att ha kollat runt ett tag åt vi lunch och dessert på Orangeriet. Det blev cheese cake med passionsfrukt för min kompis och hallonpaj med vaniljsås. Hallonpajen var så hiiimla god, det är definitivt den bästa pajen jag nånsin ätit :D 
 
Efter lunch och dessert kollade vi runt trädgårna utanför Orangeriet. På bilden ovan är det rabarber.
Hade aldrig sett mörklila tomater förut så var bara tvungen att ta en bild :D
Gyllene squash och en vacker squash-blomma...
Fler pumpor och squash :D

Kommentera här: